3 Ağustos 2020 Pazartesi

Britanya GP 2020

2020 sezonunun 4. durağında, Silverstone bizlere ev sahipliği yaptı. Güvenlik araçlarıyla başlarda çok bölünen, sonrasında durağan geçen, en sonda ise biraz da olsa heyecan veren bir yarış izledik. Hadi Britanya GP’si haftasını şöyle bir hatırlayalım.
Perşembe günü her şey normal ilerlerken, sürücülerin basın toplantısını beklerken birden gelen Sergio Perez’in COVID test sonucu nedeniyle piste gelmediği ve yeni test sonucunu beklediği haberi gündeme bomba gibi düştü. Çok geçmeden Perez’in yenilenen testinin sonucu pozitif gelince Racing Point sürücüsü karantinaya alındı. Meksikalı sürücü Macaristan GP’sinden sonra boş geçen haftada özel jetle Meksika’ya, kaza geçiren annesini ziyarete, gittiğini ve virüsü de muhtemelen bu yolculukta kaptığını söyledi. Perez’le birlikte temaslı olduğu bir grup pit ekibi de karantinaya alındı. Racing Point için asıl mücadele şimdi başlıyordu. 2 araçla yarışa çıkmak isteyen takım hemen sürücü aramaya koyuldu. Mercedesle aralarındaki anlaşma gereği onların yedek sürücüleri olan Esteban Gutierrez ve Stoffel Vandoorne’u kullanma hakkı olan Racing Point için Nico Hülkenberg ismi de ortaya atıldı. Ancak Vandoorne, Formula E yarışı için Berlin’de olduğundan, Esteban Gutierrez de F1 süper lisansını aktif etmek için yeterli test sürüşü yapamadığından Nico Hülkenberg ismi daha ön plana çıktı. Takım patronu Otmar Szafnauer de ilk tercihlerinin baştan beri Hülkenberg olduğunu çünkü Alman sürücünün Force India günlerinden ekibi tanıdığını ve en son 2016’da bir F1 yarışına çıkan Gutierrez’den daha yakın zamanda yarışa çıktığını belirtti. Karar alınır alınmaz yola çıkan Hülkenberg akşam fabrikaya gelerek koltuk ayarlaması yaptı ve simülasyonda araca alışmaya çalıştı. Sabah erkenden COVID testi için piste gelen Hülkenberg, test sonuçlanana kadar da araca ve fonksiyonlara alışmak için simülasyonda vakit geçirdi. 1. antrenmanların başlamasına dakikalar kala test sonucu negatif gelen sürücü direkt garaja gidip emanet aracına atladı. 
Haftanın bir diğer önemli haberi de Redbull cephesinden geldi. 2 haftadır sıralama turlarında kendisini trafiğin ortasında tura gönderdikleri için pit duvarıyla gerilen Albon’a yeni bir yarış mühendisi atandı. Daniel Ricciardo ile çalışan ancak daha sonra seyahat yoğunluğu nedeniyle fabrikada çalışma isteği onaylanan Simon Rennie, Alexander Albon’un baş yarış mühendisliğine getirildi. Geçtiğimiz sezon olaylı ve kısa bir kariyerin ardından Redbull’dan gönderilen Pierre Gasly, Redbull’u eleştirme fırsatını yine kaçırmadı ve kendisinin Redbull’dayken yeni bir yarış mühendisi istediğini ancak talebinin reddedildiğini söyleyerek büyük takımla arasındaki bağları daha da germiş oldu. 
Cuma günü sabah seansına Ferrari garajındaki hummalı çalışmayla başadık. Vettel cephesinde intercooler (turboya giden yağı soğutan bir parça) arızası yaşandı. Bu tarz aracın arka kısmında ve içinde gelişen arızaların tespiti ve tamiri uzun sürdüğü için Sebastian Vettel tüm seansı kaçırmak zorunda kaldı. Takım arkadaşı Charles Leclerc ise Ferrari açısından felaket geçmesi beklenen hafta sonunda en hızlı turun 1 saniye gerisinde kalmış olsa da 5. sırada seansı tamamladı. Antonio Giovinazzi’nin Becketts’ta spin atarak lastiklerine aşırı derecede zarar vermesi sonrası pite dönerken lastikten kopan parçaların yolda kalması nedeniyle seans kırmızı bayrakla bir süre durduruldu. Giovinazzi, pistte tehlike oluşturduğu gerekçesiyle savunmaya çağrılsa da olay cezaya yer olmadığı gerekçesiyle kapatıldı. Renaultlar yeni getirdikleri bargeboard, taban ve arka kanat güncellemesiyle güçlü görünürken Mclarenler problem yaşarak 12 ve 13. bitirdiler. 
Cuma günü öğle seansı antrenmanlarında Alex Albon’un kazasını izledik. Stowe’da aracın kontrolünü kaybeden Taylandlı pilot yüksek süratle bariyerlere çarptı ve aracına büyük hasar verdi. Şasi değişikliğine gerek olmasa da Redbull ekibi aracı eski haline getirmek için epey uğraştı. Sabah seansını intercooler arızası sebebiyle tur atamadan tamamlayan Vettel’in öğle seansında da tura çıkmasıyla bir başka problemle karşı karşıya gelmesi bir oldu. Kokpitte gevşek bir şeyin olduğu gerekçesiyle pite gelen Alman pilot bu sefer de fren pedalının yerinden çıkması nedeniyle zaman kaybetti. Zaten rakiplerinin bir hayli gerisinde olan ve atılacak her tura aracı geliştirmek için ihtiyaç duyan Ferrari koskocaman bir cuma gününü Vettel açısından hiç etti. Seansı Racing Point’ten Stroll lider tamamlarken aracına alışmaya çalışan Hülkenberg sabah seansından daha iyi bir görüntü çizerek Stroll’un 0.6 saniye gerisinde 7. sırada seansı tamamladı. Ricciardo’nun aracında kılcal çatlak tespit eden Renault iş bırakma saati kuralına uymayarak şasi değiştirdi ve ilk uyarılarını aldılar. 
Cumartesi gününe geldiğimizde araçlar arasındaki o astronomik fark da yine yüzümüze çarpmış oldu. Cumartesi antrenmanları genelde düşük benzin yükü ve yüksek motor modlarıyla sıralama turları simülasyonlarının yapıldığı bir seans olduğu için motorları nerdeyse sonuna kadar açan Mercedesler uçuşa geçtiler ve Verstappen’e 0.3, Stroll’e 0.7 saniye fark atarak ilk ikiyi aldılar. Seans başında ERS (enerji geri dönüşüm sistemi) sisteminde problem yaşayan Albon seansa ancak 15 dakika kalası yetişti. Fren pedalıyla ilgili yine problem yaşayan Vettel sıralama simülasyonunda Village’da ağır bir kilitlenme yaşayarak bir set medium lastiğini çöpe atmış oldu. Cuma günü sabahtan beri koltuğuyla ilgili problemler yaşayan Hülkenberg de 9. sırada yer aldı. Seansın ilgi çekici ve sıralama için ipucu verici ayrıntısı ise Stroll’den itibaren dizilen Racing Pointler, McLarenler, Ferrariler ve Renault’nun birbirine çok yakın görünmesiydi. 
Sıralama turlarının ilk bölümünün sonuna girilirken eleme potasında Raikkonen, Giovinazzi, Magnussen, Grosjean ve Latifi vardı. Son turlarda Latifi Luffield’da spin atınca çift sarı bayraklar sallandı ve yavaşlamak zorunda kalan sürücüler tur zamanlarını geliştiremediler ve elendiler. Risk altında bulunan George Russell ise ne hikmetse turunu geliştirdi ve 9. sıradan üst üste3. kez Q2’ye kalma başarısı gösterdi. Russell’ın bu başarısının sırrı daha sonra ortaya çıktı. Takım arkadaşının yarattığı tehlike nedeniyle sallanan çift sarı bayraklar altında yavaşlamayan ancak ayağını gazdan çektiğini iddia eden Russell hakemler tarafından savunmaya çağrıldı ve Britanyalı sürücü 5 sıra grid cezası aldı. Normalde sarı bayraklara uyulmadığında 3 sıra grid cezası alınıyor ancak Russell çift sarı bayrağı ihlal ettiği için 5 sıra ceza aldı. Kendisi her ne kadar ²ayağımı gazdan çektim² dese de çift sarı bayrakta bunun yeterli olmadığı, gerekiyorsa frenle de yavaşlaması gerektiğini bilecek kadar yarış tecrübesi var. Savunmaya çağrılan bir başka isimse Esteban Ocon oldu. Fransız pilot Kimi Raikkonen’i hızlı turunda engellediği gerekçesiyle hakemlerin yanına gitse de ceza almadı. Hadise son virajda gerçekleşti. Raikkonen Vale’e gelirken sert bir fren yapmak zorundaydı. Ocon’un arkasına ise ancak Club’ın çıkışında gelebilmişti ve hızı da olması gerektiği gibiydi. O yüzden bu incelemeden bir ceza çıkmamış olması doğru bir karar. 
İkinci bölüme Bottas’ın 3 mor sektörüyle başlarken Hamilton’ın Luffield’da spin atması nedeniyle piste çakıl dolduğu için kırmızı bayrakla ara verdik. Seans yeniden başladığında bazı pilotlar hiç tur atamadığı için takımlar aceleci davranıyorlardı. Bu acele ise Ferrari’ye az kalsın ceza getiriyordu. Leclerc’i garajdan kontrolsüzce Stroll’ün üstüne salan Ferrari, aracının arka kısmı dağılmadıysa bunu Racing Point’in frenlerinin sağlamlığına borçlu. İkinci turlar sonunda Galsy, Albon, Hülkenberg, Russell ve Kvyat elendi. Lance Stroll, yarışta avantajlı bir strateji yakalamak için Q2’de hızlı turunu orta hamur lastikle atmaya çalışınca az kalsın Q3’e kalamıyordu. 10. sırada ikinci bölümü bitirdi ancak yaptığı derece Pierre Gasly ile aynıydı. Gasly daha sonra yaptığı için elendi. İki Ferrari Q3’e kalarak sürprize imza attılar. 
Üçüncü bölümde tam bir Mercedes şov vardı. Hamilton 1.24.303’lük derecesiyle pist rekoru kırarak pole’ü alırken, takım arkadaşı bile kendisine ancak 0.3 saniye yaklaşabildi. Mercedeslere kendilerinden sonra en yakın araç ise 1 saniye uzaktaki Verstappen oldu. Verstappen’i 0.1 saniye farkla Leclerc izlerken, Monakolu pilot Ferrari aracının kötü durumuna ve pist şartlarının da araca çok uyumlu olmadığı bir pistte olmasına rağmen Redbull’a bu kadar yaklaşarak yeteneğini konuşturmuş oldu. Son turlarda Stroll hariç herkes turunu geliştirmiş oldu ancak Sebastian Vettel’in tur zamanı pist limitlerini ihlal ettiği gerekçesiyle silindi ve 10. sırada kalmış oldu. 
Pazar günü yarış için televizyonların karşısına geçtiğimizde Hülkenberg’in aracının griddeki pozisyonuna yerleştirilmediğini gördük. Racing Point, aracın motorunu çalıştıramadığı için garajda aracı incelemeye aldı ve yarışa pit yolundan başlamaya karar verdiler. Ancak sorunu vaktinde çözemeyeceklerini fark ettiler ve Hülkenberg F1’e part time da olsa geri döndüğü yarışta start bile alamamış oldu. Racing Point’in bu arızasına debriyaj muhafazasındaki kesik bir civatanın sebep olduğu ve bu civatanın motorun çalıştırılmasını engellediği belirtildi. 
Yarışın start turu olaysız geçti. İyi bir çıkış yakalayan Verstappen ve Leclerc ilk virajı nerdeyse birlikte döndüler. Daha sonra Bottas’ın arkasında kalan Verstappen yavaşlamak zorunda kalınca Leclerc’e geçildi. Ancak 4. viraj çıkışında daha iyi ivme yakalayan Verstappen Leclerc’e 3. sırayı kaptırmamış oldu. Bir ara Norris’i geçmeye çalışan 6. sıradaki Stroll, Norris 7. viraj’da Leclerc’in arkasında kalıp yavaşlamak zorunda kalınca hızını kaybetti ve Ricciardo ve Sainz’a geçilmiş oldu. Yine aynı sebeple Norris de bu ikiliye geçildi. Sıralama turlarında 16. olmasına rağmen Kvyat ve Russell’ın cezalarıyla 14. sıradan start alan Magnussen’in iyi bir çıkışla 11. sıraya kadar yükseldiği yarışı daha ilk tur tamamlamadan son buldu. İlk turun sonunda, Club’ın girişinde yüksek kerbe takılan Haas sıçrayarak yarış çizgisi dışına taştı. Onu yakından takip eden Albon fırsatı değerlendirerek Magnussen’in aynasının hizasına kadar geldi. Ancak Magnussen son virajı çizgisinde dönmeye devam edince virajın iç kısmında sıkışan Albon ayağını gazdan çekmiş olsa da teması önleyemedi ve sol ön tekeriyle Haas’ı adeta kaldırıp çakıl havuzuna fırlattı. Kontrolü kaybeden Magnussen’in yarışı da bariyerlerde son buldu. Bu kaza daha 2. turda güvenlik aracına davetiye çıkardı. 
5. turda güvenlik aracı içeri girene kadar henüz yarışın başı olduğu için kimse pitstop yapmadı. Tekrar başlayan yarışta Leclerc’den 10. sıradaki Vettel’e kadar olan grup birbirine yakın olsa da Ocon’un Stroll’e yaptığı oldukça başarısız atak girişimi dışında kimse hamle yapmadı. İyice sokulduğu Stroll’un arkasından Stowe’da aniden çıkan ve beceriksizce çıkan Ocon, Stroll’ün de tehlikeli bir şekilde üstüne kapanması üzerine hızını kaybetti ve sonraki virajda tamamlamayı düşündüğü hamlesi de böylece yarıda kalmış oldu. 
Yarış kendi halinde, sakince devam ederken Maggotts’taki bariyerlerde darmadağınık olmuş bir Alpha Tauri ekranlara geldi. Viraj girişindeki kerbün üstünde kontrolü kaybeden Daniil Kvyat’ın yarışı 13. turda sona ermiş oldu. Kvyat araçta problemler olduğunu ve direksiyondan kendisine verilen ayarları girmeye çalışırken dikkatinin dağıldığını ve kontrolü kaybettiğini söylese de kazaya asıl sebebin sağ arka lastikteki bir patlak olduğu belirtildi. Yarışın 2. güvenlik aracı periyodu da böylece başlamış oldu.
10. turdan itibaren yumuşak hamur lastik kullanan sürücülere lastiklere dikkat etmeleri uyarıları yapılmaya başlamıştı ve sürücüler de lastiklerle sorun yaşıyorlardı. Pit zamanlarının geldiği bu aralıkta Kvat’ın kazasının sebep olduğu güvenlik aracı periyodu onlara çölde bir yudum su gibi geldi ve hemen pite daldılar. Onlardan bir tur sonra da Hamilton, Bottas, Verstappen, Leclerc, Sainz ve Stroll pite girdiler. Sürücülerin hepsi kendilerini yarış sonuna kadar götürecek sert hamur lastiklerini taktılar. Pite girmeyen tek sürücü Romain Grosjean kaldı. Haas, Macaristan’dan sonra yine stratejiyle daha fazla puan kazanmak için kumar oynadı.
Güvenlik aracının 19. turda içeri girmesinin ardından Norris Village’ın çıkışında Ricciardo’ya atak yaptı ancak Ricciardo önündeki Sainz’ın hava koridoruyla birlikte iyi bir çekiş yakalayınca 5. virajı önde geçti. Wellington düzlüğünde Ricciardo’nun yanına kadar gelen Norris Broodlands’da tekrar şansını denedi. Luffield’ı da iyi dönen genç sürücü öndeki takım arkadaşına da atak yapma fırsatı yakaladı. Copse’a kadar Sainz’ı zorlasa da virajda dışarı taşınca zaman kaybetti. 
Leclerc ile gerisi arasında bariyer konumunda kalan Grosjean’a yaklaşan Sainz 21. turda ilk atağını yaptığında Haas sürücüsünün agresif savunması nedeniyle geri çekilmek zorunda kaldı ancak bir sonraki tur rahatlıkla rakibini geride bıraktı. Peşpeşe arkasındaki araçlara geçilen Grosjean agresif ve tehlikeli savunma hamleleriyle herkese kabus dolu anlar yaşatmaya başlayınca siyah beyaz bayrakla uyarıldı. En son 37. turda lastikleri de iyice bitince Ricciardo’ya ve Stroll’e de geçilen Grosjean pite alındı. Orta ve arka grup birbirine yakın gittiği için pitten sn sırada dönen Haas’ın kumarı da tutmamış oldu. 
Neredeyse 2. güvenlik aracı periyodundan beri Stroll’ün peşinde olan Ocon’un birkaç denemesi Stroll tarafından tehlikeli bir şekilde savuşturulsa da 47. turda Brooklands’da dışardan yaptığı atakla rakibini geçmeyi başardı. Lastiklerini doğru kullanmadığı için çabuk aşındıran Stroll daha sonra Gasly ve Albon’a da geçilip yarışı 9. sırada bitirdi. 
40. tur civarlarında Mercedesler, özellikle Bottas, sağ ön lastikte baloncuklanmaya bağlı olarak titreşim sorunu yaşamaya başladılar. Yarışın son bölümüne yaklaşırken McLarenler ve Mercedesler lastik aşınması ile ilgili sorun yaşamaya başladılar. Sürücülerden sol ön lastiklerini korumaları istendi. 
48. turda belki de durağan giden yarışı hareketlendiren bir olay yaşandı. Kimi Raikkonen Maggotts’ı döndüğünde ön kanadının sol tarafı yere sürtüyordu. Daha sonra kopan bu parça kenara savrulsa da araçtan kopan ufak ama keskin karbon fiber parçaları pist üzerinde kaldı. Bu hadiseden 2 tur sonra Valtteri Bottas’ın Maggotts’ın birkaç viraj ilerisinde sol ön lastiği patladı. Pit girişini kaçırmış bulunan Bottas patlak lastikle pite kadar aracını sürerken vakit kaybetti ve pitten ancak Vettel’in arkasında 12. dönebildi. Yine aynı turda Maggots’ın girişinde lastiği patlayan Sainz daha şanslıydı ve birkaç viraj sonra pite girebildi. Ancak o da ancak 13. sırada dönebildi. 
Bütün eğlencesi son 3 turuna sığan Silverstone’un bize vadettikleri henüz bitmemişti. Son tura girilirken kendisine Bottas’ın lastiğinin patladığı, sol ön lastiğe dikkat etmesi ve hızlı tur denemesi yapmaması tembihlenen Hamilton da henüz 6. virajdayken aynı lastiğini patlattı. Hemen sakin bir şekilde yarış mühendisine durumu bildiren Hamilton ve Bono bundan sonra tam bir profesyonellik örneği göstererek sakince Verstappen’le aradaki süreyle ilgili bilgi alışverişi yaparak finish’e kadar aracı getirmeyi başardılar. Böylelikle Lewis Hamilton bir de 3 teker üzerinde araba sürerek yarış kazanmış oldu. Bottas’ın lastik patlattığı tur en hızlı turu almak için pite girip orta hamur lastiğe geçiş yapan Verstappen ise olası bir yarış galibiyetini kaçırmış gibi görünse de yarış sonrası Horner’ın açıklamalarına göre onun lastikleri de iyi durumda değilmiş ve üzerinde 50’den fazla kesik oluşmuş. Patlamaların oluştuğu bölgeye ve zamana baktığımızda Raikkonen’in bıraktığı parçalarla ilişkili olabilir gibi görünse de durum ancak Pirelli’nin yapacağı araştırmalar sonucunda belli olacak. 
Magnussen’le yaşadığı temasın ardından lastiklerindeki hasara bağlı titreşim problemi yaşayan ALbon 7. turda sert lastikler için pite girdi ancak bu lastikle yarış sonuna kadar gitmesi zor olacağı için 30. tur civarlarında orta hamur lastiğe geçti. Bu noktadan sonra temposunu artıran Albon, bir ara son sıraya düştüğü yarışı 8. olarak bitirdi. 
Tüm hafta sonu aracıyla ilgili problemlerle boğuşan ve gelen güncellemeleri doğru düzgün deneyemediği için araca yeterince güven duyamayan Vettel, yarış boyunca da tempo tutturmakta zorlanınca birilerine sürekli 10. sırayı kaybedip durdu. En son Bottas ve Sainz’ın geriye düşmesiyle tekrar puan barajına giren Vettel az kalsın 10. sırayı yine kaybediyordu ancak yarış bitti de kurtuldu. 
Önümüzdeki hafta yine Silverstone’da ancak bu sefer F1 70. Yıl özel yarışında olacağız. Pirelli daha önceki değerlerendirmelerine dayanarak önümüzdeki yarış için daha yumuşak olan 3 lastik grubunu yarış lastiği olarak getirecek ancak önümüzdeki hafta havalar bu haftadan daha sıcak olacak. En sert C1 lastikler bile 40 turu zor çıkarmışken önümüzdeki hafta sanırım tek pitstoplı yarış izlememiz biraz zor görünüyor. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder