28 Temmuz 2020 Salı

Macaristan GP 2020

            Sezonun üçüncü yarışından ama bu sefer farklı bir ülke ve farklı bir pistten merhaba. F1 takviminin Monza ve Monako’dan sonra en uzun süredir yarış yapılan pisti olan Hungaroring 36. kez bizleri ağırlarken, maalesef, çok da heyecan verici olmayan bir yarışa ev sahipliği yapmış oldu. Hadi hep beraber cumadan başlayıp sezonun ilk peş peşe üç yarışından üçüncüsünde neler olmuş bakalım.
            2020 sezonu için ilk defa başka ve Avusturya’dan pek çok açıdan farklı bir piste geldiğimiz için araçlara da haliyle güncellemeler geldi. Hungaroring genellikle orta ve yavaş hızlı virajlardan oluştuğu için takımların hepsi buraya araçların downforce’unu artıracak arka kanat güncellemeleriyle geldiler. Mercedes burada kullanmayı düşündüğü arka kanadını son Avusturya GP’si ilk antrenmanlarında test etmişti. Redbull arka kanada ek T-wing güncellemesi getirdi. McLaren da Barcelona testlerinde kullandıkları arka kanat ve T-wingi Macaristan’da tekrar görücüye çıkardı. Sezon başında Ferrari’nin ilk büyük güncellemesinin Macaristan’da geleceği söyleniyordu ancak bunun bir kısmını kötü gidiş nedeniyle Avusturya’ya getirmek zorunda kaldıkları için Macaristan’da arka kanat güncellemesi dışında görünürde pek bir değişiklik olmasa da asıl güncellemenin içinde olduğu söyleniyor. 
            Cuma antrenmanlarından ilkinde her renkten Mercedes dominasyonu vardı. Seansı Lewis Hamilton sert hamur lastikle attığı turla lider bitirirken takım arkadaşı Bottas orta hamur lastikle bile ona ancak 0.083 saniye yaklaşabildi. Racing Pointler onları 0.5 saniye geriden takip ettiler. Tüm hafta boyunca aracın dengesiyle alakalı ayar problemleri yaşayan Redbulllar seansı 8 ve 10. sırada bitirdi. Ferrariler her ne kadar Avusturya’dan daha iyi durumda görünseler de Hungaroring Ferrari aracının en büyük sorunu olan düzlüklerdeki fazla sürtünme sorunu örtecek derecede düzlükten yoksun bir pist olduğu için sonuçların gerçeği yansıttığını söylemek zor olur. Alpha Tauri’den Pierre Gasly ise aracında meydana gelen motor arızası sebebiyle seansta hiç zaman kaydedemedi. 
            İkinci antrenmanlar yağış altında geçti. Islak zemin lastiklerini saklamak isteyen takımların çoğu tur atmamayı seçtiler. Seansın açılışını daha fazla seans kaçırmak istemeyen Gasly açmış olsa da Fransız pilot da toplamda 7 tur atabildi. Seansı Sebastian Vettel lider bitirdi. 7 isim hiç tur zamanı kaydetmedi. 
            Cumartesi antrenmanlarında yine Mercedes üstünlüğü vardı ancak Ferrari Leclerc’le biraz daha yaklaşmayı başarıp farkı 0.3 saniyeye indirdi. Seans Verstappen ve Latifi’nin spinleriyle iki kez sarı bayrak gördü. Aracın sorununun ne olduğunu bir türlü bulamayan Redbull ekibi Albon’un aracını bir gece önce tamamen dağıtıp tekrar topladılar. İş bırakma saatini aştıkları için FIA’dan uyarı aldılar. Bu zamanları aşan ekipler için 2 uyarı ve ardından cezalar öngörülüyor.
            Sıralama turlarında Q1’de Williams sürprizi vardı. 2018 İtalya’dan beri ilk defa iki araçla Q2’ye kalmayı başardılar. Russell attığı turla ilk 10’da kendisine yer buldu. Williamslar kendini Q2’ye atmayı başarınca gridin en gerideki diğer takımları Haaslar ve Alfa Romeolar elenmiş oldu. Onlara Kvyat eşlik etti. Q2’de Pierre Gasly yine motor sorunu yaşadı ve ilk turunu attıktan sonra araçtaki hasarı daha da büyütmemek adına bir daha tur atmadı ancak yine de Q3’e kalmayı başardı. Geçen hafta kendisini trafiğin ortasında tura çıkardıkları için ekibine söylenen Albon’u Redbull pit duvarı yine trafiğe bırakınca Taylandlı sürücü turunu geliştiremeyip 13. sırada kaldı ve elendi. Albon’a Williamslar ve Renaultlar katıldı. Q3’te ise Hamilton pist rekoru kırarak pole’ü alırken ona en fazla yaklaşabilen yine takım arkadaşı Bottas oldu. Kendilerinden sonra en yakın isimler bile geçen seneki araçları olan Mercedeslerin, Racing Pointler bile 0.9 saniye gerisinde kaldı. Ferrariler 1.3 saniye geride 5 ve 6. sırada kendilerine yer buldu. Gasly bu seansta da tur atamadı ancak 10. sırada kalmayı başardı. 
            Pazar günü yarış öncesi grid bir hayli hareketliydi. Sabah başlayan yağmur yarışın başlama saatinden önce dursa da pistte ıslaklıklar kalmıştı. Bu yüzden bütün takımlar yarışa intermediate lastikle başlama kararı aldı. Sadece Haas’tan Magnussen yağmur lastiği takmıştı. Pist kuru zemin lastiğiyle başlamaya bile uygun sayılabilirken, halihazırda veya startın hemen ardından bastırması beklenen bir yağış bile yokken yağmur lastiğini neden tercih ettiler anlaması gerçekten çok güç. Haas ekibinin üzerine yağmur yağıyordu herhalde. Gridin ön sıralarında ise hummalı bir çalışma vardı. Aracı start pozisyonuna getirmek için pitten çıkıp pisti turlaması gereken Verstappen kontrolü kaybedip bariyerlere çarptı ve aracın ön kısmına büyük hasar verdi. Nerdeyse yarışa başlayamayacak duruma gelen Verstappen, pit ekibinin olağanüstü çabasıyla son dakikada yarışabilecek bir araca sahip oldu. Redbull gerek yarış öncesinde gerek sonrasında ekibinin bu muhteşem çalışmasını sayfa sayfa övse de şampiyonluk adayı ve gridin en yetenekli pilotu iddiasında bulundukları pilotlarının böyle bir hata yapmasından hiç utanmamaları dikkat çekiciydi. Redbull’un tek utanması gereken durum bununla sınırlı kalmadı. Albon’un aracı üzerinde çalışan pit ekibi, soğutucu fanlarla ıslak olan zemini kurutup aracın daha iyi start almasını sağlamaya çalışırken yakalandı. Ekibin başına gelen FIA görevlisi aracı geri çektirip zemini kontrol etti. Zeminde öbek öbek kuruluklar vardı ancak savunmaya çağrılan Redbull en iyi ihtimal 10 saniye, en kötü ihtimal yarıştan diskalifiye cezası alacakları bir soruşturmadan "pist zeminindeki yol tutuşu değiştirmeye çalışmadıkları" gerekçesiyle paçayı yırttı. Ne diyelim o öbek öbek kuruluklar da Allah’ın işi sanırım. 
            Takımlar daha formasyon turundan itibaren intermediate lastik tercihinden pişman oldular çünkü pist hızlı bir şekilde kurumaya başlamış ve daha formasyon turunda yarış çizgisinde bolca kuru alanlar oluşmuştu. Islak zemin lastikler, ıslak zeminde hayat kurtardıkları kadar eğer doğru zamanda kullanılmazsa da yarışınızı mahvedebilecek lastiklerdir. Nitekim bu hatanın farkına varan Grosjean ve Magnussen pit duvarını bu kuruluklardan haberdar edince pite çağrıldı. Kvyat da formasyon turunun başından itibaren ekibine pite gelmek istediğini iletti. Haas son dakikada iki pilotunu da pite çağırdı ancak Alpha Tauri Kvyat’ın isteğine tamamen sessiz kaldı ve Rus pilot griddeki start pozisyonuna yerleşti. Haas’ın formasyon turundaki bu talimati onlara onar saniyeye cezaya mal olmasına rağmen, çünkü formasyon turunda pilotlara pit duvarından talimat verilmesi yasak, belki de tüm yarışlarını değiştirdi. Formasyon turunun bir başka olayı ise Kimi Raikkonen’in aracını start box’ına düzgün yerleştirememesi oldu. Raikkonen bu hatası sebebiyle 5 saniye ceza aldı. Önceki gün de sıralama turlarını son sırada tamamlayan deneyimli sürücünün belli ki kafası bu hafta yarışta değildi.
            Kırmızı ışıklar söndüğünde gridin ön kısmında iki pilotun geride kaldığını gördük. Bottas ve Stroll birden kendilerini 6 ve 7. sırada buldular. Bottas tepedeki ışıkları değil de direksiyonundaki ışıkları takip ederek kalkış yapınca ışıklar arasındaki senkron sorunu nedeniyle erken start aldı. Son anda durmayı başaran Fin sürücü, erken startı yaklayan sensörlerden kurtulmayı başardığı için ceza almaktan kurtuldu. Bu yanlış startı kedisine 4 sıra düşmeye mal olmuş olsa da FIA’nın bu konuda ön sıra takımlarına karşı takındığı "sensöre yakalanmadı" tavrını gridin arka sıraları söz konusu olunca unutması ve hemen cezaya başvurması oldukça rahatsız edici bir yaklaşım. Perez’in kötü startının sebebi ise böyle şaibeli bir olay değil. Meksikalı pilot patinajda kaldığı için bir hayli kötü start aldı. Startın en büyük kazananlarından biri Max Verstappen oldu. Aracı son dakikada yarışa yetişen Verstappen, startta yolun sol kısmında kendisine kocaman bir boşluk bulunca 1. virajı dışardan dönerek bir anda kendini 3. sırada buldu. 11. sıradan start alan Ricciardo da yine bu çizgiyi takip ederek 9. sıraya yükselmiş oldu. Startın bir başka kazananı ise Williams’ın çaylak pilotu Nicholas Latifi oldu. 15. sıradan başladığı yarışta 10. sıraya yükselmiş oldu. Gridin genel olarak solundan kalkan pilotlar sıra kazanmış oldular. Sağ tarafta 8. sırada start alan Norris ise o kadar kötü kalkış yaptı ki ne olduğunu bile anlamadan bir anda kendisini 14. sırada buldu. 
            Intermediatelardan kurtulmak için pitler daha ilk turdan başladı. İlk tur pite gelen Kvyat yumuşak hamura geçiş yaptı. 2. tur ön sıralardan Bottas ve Leclerc pite geldiler. Bottas orta hamura geçerken Leclerc yumuşak hamuru tercih etti. Ferrari’nin bu mükemmel stratejisi daha sonra Leclerc’in tüm yarışına mal olacaktı. 3, 4 ve 5. turda da gridin geri kalanı pite girdiler ve çoğu pilot orta hamura geçiş yaptı. Pitstop’ı bittiğinde kalabalık bir grup aracın pit yolunda olması nedeniyle aracı salınmayan Vettel yaklaşık 7 saniye kaybetmiş oldu ve Leclerc, Bottas ve Perez’e geçilip 9. sıraya düştü. Alman sürücünün pitstop’ıyla ilgili ilginç bir olay yaşandı. Ferrari pit duvarı Vettel’i yumuşak hamur lastiğe geçmek için pite çağırdı ancak Vettel zeminin yeterince kuru olduğu gerekçesiyle orta hamur lastik için pite geleceğini söyledi ve pitte de orta hamur lastik takıldı. Vettel’in bu öngörülü kararı, Ferrari’nin diğer pilotunun da yarışını mahvetme hamlesinin önüne geçmiş oldu. Ön gruptan en son pite gelen Verstappen de orta hamur lastiğiyle Stroll’ün önünde piste dönmeyi başardı. Formasyon turu sonrası pit kumarı tutan Haaslar kendilerini 3. ve 4. sırada buldular. Pite girip yumuşak lastikle takan Latifi, pit ekibi tarafından kontrolsüzce pit yoluna gönderilince Sainz’la çarpıştı ve lastiği patladı. Tekrar pite girip sert lastiğe geçen Kanadalı sürücünü pit ekibinin bu hatası nedeniyle 5 saniye ceza aldı. Latifi’nin kabus gibi yarışı daha yeni başlıyordu. Yarış boyunca 5 kere pite gelen Kanadalı sürücü, yarışı liderden 5 tur yiyerek tamamladı. 
            Pitlerden sonra Leclerc’İn peşine takılan Valtteri Bottas 8. turda bir atak denese de yolun kendisine kalan sağ tarafında su birikintisi olduğu için yavaşladı ve zaman kaybetti. 2 tur sonra 1. viraj çıkışında Leclerc’i kolayca geçip anında arayı açtı. Tur zamanları arkasındaki gruptan yavaş olan Leclerc, yarış boyunca arkasında kimi tutsa ardında uzun bir araç kuyruğu oluşmasına sebep oldu. Bottas’ı tutarken onlara Albon ve Vettel yetişti. Albon’un geçiş denemeleri Leclerc tarafından birer birer savuşturulunca bu guruba Perez, Ricciardo ve Sainz da yaklaştı. Leclerc’in burada özellikle Albon’a karşı yaptığı savunmayı övmemiz lazım. Yumuşak lastikler gerek pist sıcaklığının düşük olması nedeniyle yol tutuşunun azalması gerek ömrünün kısalığı sebebiyle bu yarışta kullanmayı en son isteyeceğiniz lastikler. Yine bu yarış özelinde konuşursak, daha ilk turlardan yumuşak lastik takıyorsanız, o yarışı hem orta sıralarda birileriyle mücadele edip hem de 3 pitstopla bitirmeniz çok zor.  Leclerc Albon’a 4 tur dayanabildi. Bunlardan ilk ikisinde 1. virajda içeriyi Albon’a bıraktı çünkü oradan gelip virajda direkt geçebilecek kadar yakın olmadığının bilincindeydi. Kendisi de virajı çizgisinde dönerek viraj çıkışı daha iyi çekiş yakalayıp sonraki tur için gereken farkı yaratabilidi. Albon 3. denemesinde start-finish düzlüğünde daha yakındı. Bu nedenle Leclerc bu sefer içeriyi savunmayı tercih etti ve yine geçilmedi. Ancak 18. tura geldiğimizde lastikleri de bitmek üzere olduğu için daha fazla dayanamadı. Ertesi tur da Vettel’e geçildi ve ardından pite geldi. Ferrari’nin bu pitstop’ı bu kadar bekletmesinin diğer nedeni de kısa süre içerisinde geleceği tahmin edilen yağmurdu. O yağmur zamanında gelse belki Leclerc’in yarışı bu kadar kötü gitmezdi. Yağmuru beklerken pistte bitmiş lastiklerle yavaş turlar atan ve böylece arka grubun ağlarına düşen Leclerc, kendisini finish’e kadar götüreceği düşünülen sert lastiklerle piste 15. sırada, Lando Norris’in 9 saniye arkasında döndü. Sert lastikle daha iyi ritim bulan ve 32. turda Norris’i yakalayan Leclerc atak yapmak için ilk denemesinde az kalsın Norris’le temas ediyordu. 2. viraja yan yanan giren ikiliden içerde kalan Leclerc bir anlığına arkadan kayma yaşadı ancak hemen toparladı ve yavaşladı. Bir sonraki tur ilk virajda benim de çok sevdiğim switcher hareketiyle iyi bir çekiş yakalayan Leclerc, 2. virajda dışarda kaldı ve 3. viraja girerken geçişini tamamladı. 
            Pirelli’nin 40 tur ömür biçtiği orta hamur lastikler pist sıcaklığının da düşük olmasıyla 27. tur itibariyle özellikle sol ön tekerde sürücülere sıkıntılar yaşatmaya başladı. Ön gruptaki çoğu sürücü aynı şeyden muzdarip olsa da yağmur gelecek diye bekledikleri için hepsi pite girmeyi erteledi. Bu grupta ilk zarı atan Sebastian Vettel oldu. 30. turda pite gelen sürücüye sert lastikler takıldı. Vettel’den sonra 34. turda pite Bottas geldi. Bottas pite gelmeden önce uzun süre Stroll’ü kovalamış ancak geçememişti. Hem erken pit yaparak Stroll’ü geçmek hem de Racing Point’in yarattığı kirli havadan kurtulmak için daha erken pite giren Bottas sıra kaybetmeden, 4. sırada piste geri döndü. Bottas’tan sonra 2 tur daha pist üzerinde kalıp avantajını korumaya çalışan Stroll bunda başarılı olamadı ve 36. turda pite girip çıktığında Bottas’ın arkasında kalmış oldu. 
            37. turda pite girip sert lastikleri takan Verstappen, Bottas’ın 10 saniye önünde 2. sırada piste geri döndü. Daha yumuşak hamur lastikleriyle Bottas bu farkı hemen kapasa da Verstappen’in de pite gireceğini düşünen Mercedes pit ekibi hem ondan önce pitstop yapıp Stroll’de olduğu gibi stratejiyle Verstappen’i de geçmek hem de muhtemelen yarış sonunu göremeyecek orta hamur lastiklerden daha zaman varken kurtulmak için pitstop yapıp sert lastiklere geçtiler. Mercedes’in bu hamleyi bu kadar cesurca yapmasının diğer sebebi de Stroll’le olan farkın pite girip çıkacak kadar yeterli olmasıydı. 50. turda pitten çıktığında Verstappen’in 23 saniye gerisinde olan Bottas, bu farkı kapayıp DRS mesafesine girdiğinde son tura gelmiştik. Atak için tek hakkında da Verstappen’e geçiş yapabilmek için yeterince yakın olmayan Bottas yarışı böylece 3. bitirdi. Yarış dışı kalma durumunda kendini bir anda 2.likte bulan Verstappen ise bu sonucun kendileri için bir galibiyet olduğunu söyledi. 
            42. tur pite girip sert lastikle Leclerc’in 7.6 saniye arkasında dönen Sainz, 5 tur sonra Leclerc’in DRS mesafesindeydi. Aynı hamur lastiklere sahip olsalar da Leclerc’in lastiği 26 tur kullanılmıştı. McLaren ve Ferrari’nin yarış tempoları birbirine yakın olduğu için Sainz bir türlü atak yapacak fırsatı yakalayamadı. 60. turda Sainz için ilk fırsat ortaya çıktı. 2. virajda zorlasa da Leclerc püskürtmeyi başardı. Ancak bir sonraki tur zorlanmadan ilk virajda geçişini tamamladı ve 10. sıraya yükselerek yarışın son puan basamağını elde etti. Yarıştan sonra Haasların 10 saniye ceza almasıyla Magnussen’i geçip 9. sıraya yükseldi. Hem lastikler hem aracın sürülebilirliği konusunda ciddi problemler yaşayan Leclerc ekibine pite gelmek istediğini söylese de Ferrari pit duvarı bu hamlenin kendilerine çok sıra kaybettireceği gerekçesiyle sürücüsünün talebini reddetti ve lastiklerini koruyarak yarışı bitirmesini istedi. Leclerc yarışı bitirdiğinde 49 tur aynı lastikle yarışmış oluyordu. 49 tur sert lastik için bile uzun sayılabilecek bir süre ve Leclerc bunu yaparken orta sıralarda sürekli geçiş yapmak, birilerini savunmak, tur bindiren araçlara yol vermek için yavaşlamak, öndeki araçların yarattığı kirli havada araç sürmek zorunda kaldı. Bunların hepsi lastik ömrünü azaltan etkenler. Ferrari’nin ilk pitstopta "aa ıslak zemin lastiğinden kuruya geçiyoruz, yumuşak hamurla başlamamız lazım" yanlış kabulü olmasa ve biraz mantıklı düşünseler, Leclerc’de de bu karar itiraz edip orta hamur lastik isteyecek tecrübe olsa diğer Ferrari’yi de yukarılarda görebilirdik muhtemelen.
            Startta bir ara 10. sıraya kadar yükselen, ikinci pitstopların ardından Vettel’in arkasında kalan Albon Ferrari’yi uzun bir kovalamacanın ardından ancak 67. turda geçebildi. Vettel’in 2. virajda yarış çizgisinin dışına taşmasını fırsat bilen Albon, rakibini kolay bir şekilde geçmeyi başardı ve 13. başladığı yarışı iyi bir kurtarışla 5. bitirdi. Albon’un yarışlardaki bu kurtarma sürüşleri Toro Rosso günlerinden beri gördüğümüz bir durum ancak Taylandlı sürücü Redbull’da kalmak ve Helmut Marko’nun öldürücü radarından kaçmak istiyorsa takım arkadaşının temposuna ayak uydurması lazım. 
            Yazının başında da dediğim gibi Hungaroring bize eğlence vadeden bir pist değil. Yarış boyunca tek yarış dışının da Pierre Gasly olması, onun da pite gelip yarıştan çekilmesi güvenlik aracı ihtimalini de ortadan kaldırınca, beklenen yağmur da bir türlü gelmeyince ilk turlarında biraz kaotik ancak sonrasında tam Macaristan’dan beklediğimiz sıkıcılıkta bir yarış oldu. Bu sene gridin orta kısmının birbirine daha yakın olması daha fazla geçiş izlememizi sağladı. Bu kadar kötü araç üreten Ferrari ve Redbull’u ayrı, daha iyi araç üretmeyi başaran McLaren ve Renault’yu ayrı tebrik ediyorum. Kim bilir belki seneye daha fazla kopya araç görürüz de tüm grid renk renk Mercedes dolmuş yarışlar izleriz. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder