28 Temmuz 2020 Salı

Styrian GP 2020

Formula 1’in ikinci yarışında adresimiz değişmedi ve yine Avusturya’daydık. Adını, bulunduğu Steiermark ya da Styria eyaletinden alan Styrian GP bize ilki kadar olmasa da kendince eğlence yarattı. Şimdi hep beraber yarış hafta sonunda neler olmuş bakalım.
Cuma günü antrenmanları geçtiğimiz haftanın tersine oldukça sıcak bir havada koşuldu. Aynı pistte bir hafta arayla üst üste iki yarış yapılınca herkesin gözü takımların ikinci hafta nasıl güncellemeler yapıp rakiplerinin önüne geçmeye çalışacağıydı. İlk yarışı vites kutusu sensör sorunu nedeniyle diken üstünde tamamlayan Mercedes her ne kadar sorunun karmaşık ve 1 haftada çözülemeyeceğini beyan etmiş olsa da her zamanki gibi sorunu 1 haftada çözüp bir anda kahraman oldu. Gerek sıralamada gerekse yarış temposunda gridin geri kalanına bir hayli üstünlük kuran ekip önümüzdeki hafta Macaristan’da kullanmayı planladıkları arka kanat güncellemesini Avusturya’da ilk antrenmanda test etti. Aracın genel olarak ön kısmıyla ilgili problem yaşayan Redbulllar ilk hafta getirdikleri yeni ön kanat sorunlarına çare olmayınca bu hafta da kenarlarına yeni oluklar ve kanallar ekledikleri bir arka kanat güncellemesini sundular. Ayrıca Max Verstappen’in ilk yarışta elektrik arızası sebebiyle yolda kalması üzerine tüm gözlerin üzerine çevrildiği Honda, iki araçta da olası elektrik arızalarını gidermek için önlem aldı. Macaristan için büyük bir güncelleme paketi hazırlayıp Avusturya’ya eli boş gelen Ferrari, ilk yarıştaki olası fiyaskodan yırtınca güncellemelerin en azından bir kısmını buraya yetiştirdi ve yeni bir ön kanat ve taban tasarımını tanıttı. Ferrari’nin yeni ön kanadı diğerinden daha yumuşak bir şekilde kıvrılan flaplar ve daha kıvrık bir endplateden oluşuyor. Tabanda ise arkaya doğru uzanan uzun oluklar yerine aracın arka kısmında konumlandırılmış 9 küçük ve 1 büyük deflektörle hava akımını düzenlemeyi amaçladılar. Ferrari’nin bu taban akımına McLaren’in de uyduğu görüldü.
1. antrenman hiçbir sürprize yer bırakmadı ve sıralamanın üst basamakları Racing Point, Redbull ve Mercedeslerden oluştu. Racing Point’ten Perez en hızlı turu atarken takım arkadaşı Stroll’un en iyi derecesi son virajda pist limitlerini ihlal ettiği gerekçesiyle silinince 5.likle yetinmek zorunda kaldı. Yarış temposu olaraksa Mercedesler bir hayli iyi görünürken onları Redbull ve Racing Point izledi. Antrenmanın tek büyük olayı ise vites kutusu arızasıyla 5. virajda kenara çeken Nicholas Latifi’nin çıkardığı sarı bayraklara uymayıp pist üstünde araç geçen Lando Norris’in aldığı gridde 3 sıra geriye düşme cezası oldu. 
          Cumartesi günü Knittelfeld bölgesinde beklenen sağanak yağış nedeniyle 3. antrenman turları ve sıralama turlarının iptal olabileceği ve pazar sabah sıralama turları yapılamaması halinde yarışa 2. antrenmanlardaki sıraya göre başlanacağı haberi bu seansın önemini daha da artırdı. Seans başında Daniel Ricciardo daha bir zaman turu bile yapamamışken 9. virajda aracın arkasını kaybedip yüksek süratle bariyerlere çarptı. Arka kanadı ve sol tarafı ağır hasarlı Renault’yu garajdaki mekanikerler geceye kadar tekrar bir bütün haline getirdi. O kazanın ardından Renault’nun grid cezası almasına sebep olacak bir vites kutusu değişikliği yaşamamış olması da Renault hisselerinin bir kısmına sahip olan Fransız halkının başının gözünün sadakası diye düşünüyorum. Araca getirilen güncellemelerin ardından aracın daha sürülebilir hale geldiğini belirten Sebastian Vettel ve Ferrari bu olumlu yoruma rağmen iki seansta da ilk 10’a giremediler ve tek umutlarını yarış tempolarına bağladılar. Takımın yarış temposu hala Mercedes, Redbull ve Perez’den kötü olsa da McLaren ve Renault’dan önde kalıp gözlerine kestirdikleri Stroll’ü de avlamak amacıyla planlarını yarışa göre yapmaya başladılar. Redbulllarsa her iki araçta da önde kayma problemi yaşamasına rağmen Verstappen’le seansı ilk sırada bitirmeyi başardılar. 
          Cumartesi gününe geldiğimizde 3. antrenmanları yağmura kurban vermiş, sıralama turlarını nasıl kurtarırız diye düşünüyorduk. TSİ 16.00’da başlaması gereken seans gecikmelerle 16.46’da oldukça ıslak bir zeminde, yağmurun hafiflediği ufak bir aralıkta başladı. Yağmurun ne zaman şiddetini artırıp pisti araç sürülemez hale getireceği belli olmadığından tüm takımlar bir an önce ellerinden gelen en hızlı zaman turunu atmak için piste çıkınca zaten kısa olan Spielberg pistinde aniden Boğaziçi Köprüsü trafiği oluştu. Hem yağmurda kontrolü kaybetmeden hem de trafiğe takılmadan tek bir turu toparlayıp atmak hiç kolay olmadı. Nitekim Sergio Perez yağmurun ilk avı oldu ve sürpriz bir şekilde Q1’de elendi. Haas’tan Grosjean ise su devirdaim pompasında meydana gelen bir arızayla zaman turu bile atamadan elendi. Q1’in diğer şanssız isimleri ise iki Alfa Romeo ve Williams’tan Latifi oldu. George Russell ise kariyerinde ilk kez Q2’ye kaldı. 2. bölümün sonunda şiddetini artıran yağmur derecelerin geliştirilmesini nerdeyse imkansız hale getirince Charles Leclerc takım arkadaşının 0.083 saniye gerisinde Q3’e giremedi. Monakolu pilot geçen sene kendi evinde Ferrari’nin akıl almaz hatasıyla Q1’de elenmesinin ardından ilk kez Q3’e kalamamış oldu. Q2’nin diğer bir sürprizi ise tüm antrenmanlarda hızlarıyla göz kamaştıran Racing Pointler’in ikincisini yani Stroll’ü de elenirken görmemizdi. Bu ikiliye Russell, Kvyat ve Magnussen eşlik ettiler. Q3’ün en büyük sürprizi geçen hafta olduğu gibi yine bir McLaren’dan geldi. Carlos Sainz bir Mercedes ve bir Redbull’un önünde 3. sırada start almaya hak kazandı. Takım arkadaşı Norris 6. olurken Renault’dan Ocon geri dönüşünün ardından en iyi start pozisyonunu 5. sırayla aldı. Ferrari’den Vettel pole derecesinden 2.3 saniye daha yavaş kalırken sıralama turlarına adeta damga vuran Lewis Hamilton, yağmurlu havada Verstappen’in 1.2 saniye önünde pole’ü alarak neden gelmiş geçmiş en iyi pilotlardan biri olduğunu bir kere daha herkese gösterdi. Ferrari’ye bir başka şok da Q1’de Kvyat’ı hızlı turunda engellediği gerekçesiyle inceleme altına alınan Leclerc’den geldi. Genç pilot gridde 3 sıra geriye düşme cezası aldı. Leclerc’e aynı zamanda sarı bayraklar altında yavaşlamadığı ve Giovinazzi’nin son virajdaki spini ardından çıkan kırmızı bayrakta pite girmeyip kırmızı bayrak çizgisini geçtiği gerekçesiyle inceleme başlatılmış olsa da her iki soruşturma da sonuçsuz kapandı.
            Yarış günü sabahına Haas’a açılan soruşturmayla uyandık. Sıralama turlarını su devirdaim pompası arızasıyla bırakan Grosjean’ın aracında üst limit süreden daha uzun süre çalışma yaptıkları ve bu çalışma sırasında kapalı park kurallarını ihlal ettikleri gerekçesiyle ifadeye çağrılan Haas, diskalifiye edilmekten ²kapalı park kurallarını ihlal etmeden aracı yarışa hazır hale getirmemiz imkansızdı.² savunmalarının FIA tarafından kabul edilebilir bulunmasıyla yarışa pit yolundan başlayarak kurtuldular. Sıralama turları ıslak zemin lastiği ile koşulduğu için lastik seçiminde serbest olan takımlar genelde yumuşak lastikle başlamayı tercih ederken önlerden Ricciardo ve Vettel orta hamur lastikle yarışa başlayıp daha uzun bir ilk bölüm atmayı amaçladılar. İlk antrenmanda 3 sıra ceza alan Norris 9. sıradan, Q1’de ceza alan Leclerc 14. sıradan yarışa başlarken, vites kutusu değiştiren Giovinazzi 5 sıra geriye düşme cezası alsa da Grosjean’ın yarışa pit yolundan başlaması sebebiyle 19. sıradaki yerini korumuş oldu. 
            Start anı geçen haftaki gibi yine sakindi. Kalkışta Verstappen’i yakalayan Sainz bir müddet Redbull’la yan yana gitmeye çalışsa da gücü yetmedi ve 3. sıradaki yerini korudu. Biraz arkada Ricciardo ilk virajda Gasly’yi sağ arka tekerine hafif temas ederek geçip 7. sıraya yükseldi. Startta yavaş kalan Vettel Russell’a geçilirken arkadan nerdeyse birlikte gelen Stroll, Kvyat, Leclerc ve Magnussen grubunun hemen önüne düşmüş oldu. 3. virajda Albon Ocon’u geçerken virajı beraber dönmeye çalışan içerde dışarıya sırasıyla Vettel, Stroll ve Magnussen grubuna en içten atak yapmaya çalışan Leclerc, virajın iç kısmındaki sarı yüksek kerbden sekerek takım arkadaşına önce önden çarpıp kendi ön kanadını, ardından tekerleğinin üzerinden arka kanadını kırdı. 3. virajda ortaya saçılan parçalar nedeniyle güvenlik aracı piste girerken, önde Leclerc, ardından Vettel pite geldi. Leclerc’e yeni ön kanat ve yarışın büyük bölümünü sürdürebileceği sert lastikler takılıp gönderilirken, Vettel aldığı ağır hasarla yarışa veda etti. Leclerc de ancak 2 tur daha dayanabildi ve tabanda meydana gelen büyük hasarın oluşturduğu downforce kaybı nedeniyle araç sürülmesi tehlikeli bir hal aldığı için pite gelerek yarışı bıraktı. Olayda, her ne kadar ilk başta bakıldığından Vettel Leclerc’in üzerine kapanıyor gibi görünse de Leclerc’in en başta orada olmaması gerekirdi. Nitekim Monakolu sürücü olayın ardından verdiği röportajında tüm suçu üstlenerek takım arkadaşı ve takımından özür diledi. 
            SC’nin bir tur kalıp çıkmasının ardından yaşanan restartın ardından arkasında Magnussen’i bulan Rusell düzlükte rakibine geçilse de 4. virajda yakalamayı başardı. İki araç kısa bir süre yan yana gittikten sonra Williams kontrolü kaybedip kendini bir anda çakıl havuzunda buldu. Bu sabırsız hamle Russell’ı belki de kariyerinin ilk puanından ederken, takım arkadaşının da arkasına düşürdü. 
            6. turda Bottas’a, hemen arkasından da Albon’a direnemeyen Sainz 5.liğe gerilerken, Ocon ve Ricciardo arasında da tatlı bir mücadele yaşanmaya başlandı. Arkadaki Ricciardo mücadelenin başında stratejileri farklı ve kendi temposunun daha iyi olduğu gerekçesiyle takımında bir yardım umduysa da 20. tura kadar mücadele devam etti. Bu ikilinin mücadelesi hem ilk bölümü uzun tutmayı amaçlayan Ricciardo’nun lastiklerini yıpratmak hem de arkalarından gelen iki Racing Point’in onları yakalamalarından başka bir işe yaramadı. 20. turda artık aklı başına gelen ve RP tehdidini iyiden iyiye hisseden Renault, Ocon’a tempoyu artırması aksi takdirde RPlerin kendilerini yakalayacağı yönünde üstü kapalı bir mesaj gönderdi. Bu turda daha fazla direnmeyen Ocon’u Ricciardo DRS ile geçti. 
            Yarışa 17. sırada başlayıp 11. sıraya kadar hızlıca tırmanan Perez 14. turda Norris’i de geçerek takım arkadaşının peşine düştü. Önündeki Gasly’ye 0.5 saniye uzakta olmasına rağmen bir türlü hamle yapamayan Stroll sonunda takım arkadaşına yakalandı. Gasly’yi peşpeşe geçen ikili 7 ve 8. sırayı aldılar. 
            24. turda ilk normal pitler Verstappen’le başladı. Bottas’ın erken pite girme ihtimalini bertaraf etmek isteyen Redbull Verstappen’i pite aldı ve orta hamur lastikle geri yolladı. 26. turda pite gelen Ocon ise geçen yarış Ricciardo’nun yaşadığı soğutma problemini yaşayarak yarıştan çekilmek zorunda kaldı. 28. turda yarış lideri Hamilton galibiyetle arasındaki tek engeli sorunsuz bir şekilde ortadan kaldırarak pitten orta hamur lastikle çıktı. Bottas’ın piti Verstappen’den 10 tur sonra gelirken, Fin sürücü piste yine orta hamur lastiklerle Verstappen’in 8 saniye arkasında döndü. Geçen yarış 45 tur orta hamur lastikle zar zor finish gören Perez’in aksine bu hafta pist sıcaklığı daha düşük olduğu için orta hamur lastiklerin yarış ömrü de finish görecek kadar yeterli hale geldi.  Bu yüzden pilotlar sert lastikten uzak durdular. 
            40. turda pite gelip orta hamur lastiğe geçen Perez pit çıkışında Stroll’ün arkasında, Sainz’ın önünde yer aldı. Sainz, Perez’e zorluk yaşatmak istediyse de başarılı olamadı. 45. turda takım arkadaşını geçen Perez heen Ricciardo’yu yakalamaya koyuldu. 4 tur sonra düzlükte DRS ile Ricciardo’yu da arkasında bırakan Perez 17. başladığı yarışta 5. sıraya yükselmiş oldu. Perez’in temposu bu turlarda Albon’u yakalamaya yetse de son turlara kadar atak yapacak şansı yakalayamadı. 70. turda 4. virajda Albon’a içerden atak yapan Perez çizgisinde dönmeyip hali hazırda yarım araçtan fazla önde olan Albon’a doğru açılınca Redbull’a çarptı ve ön kanadını kırdı. Taylandlı sürücüyü geçen hafta aynı yerde yaşadığı spinden annesinin tapınakta ettiği dualar kurtarmıştır. 
            Perezle aynı turda pite gerip orta hamur lastiğe geçen Norris, bu lastikte temposunu biraz daha artırdı ve 11. sıradan yukarılara doğru tırmanmaya başladı. 61. turda 8. sıradaki takım arkadaşı Sainz’ı yakalayan Norris, yeni lastiklerini çabuk bitirip tempo ayarlamakta zorlanan rakibini takımdan gelen emirle rahatça geçip bir süredir peşpeşe giden Ricciardo ve Stroll’un ardına düştü. Takım arkadaşı Perez’in ardından Ricciardo’yu geçme sırası kendisine gelen Stroll kendisinden beklenen hamleyi yapmakta korkak davranınca bu grup arkadan gelen Norris’e yakalanmış oldu. 70. turda 4. virajda Ricciardo’nun içeriyi çok boş bırakmasını fırsat bilerek geç frenle içeri dalmaya çalışan Stroll çizgiyi kaçırınca virajı dönemedi ve Ricciardo’yu da dışarı itmiş oldu. Burada zaman kaybeden ikiliyi hemen arkalarında seyreden Norris yakaladı ve fırsattan istifade Ricciardo’yu geride bıraktı. Son turlarda yine geçen haftaki Speedy Lando’yu izledik. Yarış mühendisinden aldığı motor modları ve geçiş tuşu sayesinde Stroll’ü 1 tur sonra düzlükte DRS ile geçen Norris, ön kanadı kırık Perez’i de son virajda yakalayıp geçti ve yarışı 5. sırada bitirerek sezona çok iyi iki sonuçla müthiş bir giriş yapmış oldu. Stroll ve Ricciardo ise çok yaklaşsalar da Perez’i geçemediler.
            Pitten çıktıktan sonra orta hamur lastiklerle ritim bulmakta zorlanan Verstappen yavaş yavaş Bottas’ın pençelerine düştü. Bottas’ın hafif hasarlı tabanı ve Verstappen’in ufak bir kırık olan ön kanadı bu farkın kapanmasını umulandan biraz daha geciktirse de Bottas Verstappen’in 65. turda DRS mesafesine girmeyi başardı. Arka lastikleri nerdeyse bitmiş vaziyetteki Verstappen’e atak yapacak kadar yaklaşmakta zorlanmayan Bottas 66. turda ilk denemesinde başarılı olamadı. 4. viraj öncesi düzlükte DRS ile rakibini geçmiş olsa da 2. sektördeki kıvrımlı virajlarda tekrar geçilen Bottas 67. turda bu sefer zorlanmadan rakibini geçti ve yarışı da 2. sırada bitirdi. Daha sonra en hızlı tur puanı için pite gelip yumuşak hamur lastik takan Verstappen bunda da başarılı olamadı ve en hızlı tur yine pite girip yumuşak lastik takan Sainz tarafından 69. turda atıldı. 
            Bu yazı için yarışı 2 kere izledim, araç üstü görüntülerden olayları daha iyi anlamaya çalıştım, notlar çıkardım ama hiçbir noktada Hamilton’dan bahsedemedim. Çünkü İngiliz sürücü baştan sona kontrol altında tuttuğu yarışı hiçbir problemle karşılaşmadan, bileğinin hakkıyla kazandı ve geçen hafta kendisine ²Irkçılıkla mücadele ve eşitlik konularıyla uğraşmak yarışlara konsantrasyonunuzu mu azaltıyor da hata yapıyorsunuz­?² diye soran muhabirlere en güzel cevabı sürüşüyle vermiş oldu. 
            Satırlarıma son verirken demeyi çok isterdim ancak yarıştan sonra da olaylar bitmedi. Yarışı Racing Point’lerin arkasında 8. tamamlayan Renault, sene başından beri 2019 Mercedes aracının nerdeyse birebir kopyası olduğu için orta sıra takımları tarafından bir hayli eleştiriye maruz kalan Racing Point’i FIA’ya şikayet etti. Şikayetin konusu Racing Point’in 2020 aracındaki kullanılan fren soğutma borularının 2019 Mercedes’inden alınma olmasıydı. Takımlar bu şekilde başka bir takımdan tasarım aldıklarında FIA kuralları gereği aynen alamayacakları ve kendi dizayn etmeleri gereken parçalar bulunuyor. Fren soğutma boruları da bu parçalardan birisi. FIA Renault’nun başvurusunu kabul edilebilir bularak Racing Point’in şimdiki aracının ve Mercedes’in 2019 aracının fren soğutma sistemlerini incelemek üzere takımlardan aldı ve daha sonra bir duruşma yapılacağını duyurdu. FIA’nın sezon öncesi Racing Point fabrikasında aracı incelediği ve onay verdiği göz önüne alınırsa kararlarını değiştirmeleri biraz zor görünüyor. Ancak değiştirmeleri halinde Racing Point 2. Avusturya GP’sinden diskalifiye edilmiş olacak. Bu şikayetin diğer nedeninin ise Racing Point’in 2019 Japonya GP’si ertesinde Renault’nun kullandığı, aracın lokasyonuna göre hangi virajda olduğunu tespit edip ona göre otomatik olarak fren dengesini değiştiren sistemini şikayet ederek Renault’nun o yarıştan diskalifiye edilmesini sağlamasının bir intikamı olduğu konuşuluyor.
            Üst üste 3 yarışın olduğu takvimin ilk kısmının son yarışı olan Macaristan GP’si haftaya koşulacak. Takımların birçok büyük güncellemeyi buraya getirmesi beklense de Hungaroring’in geçiş yapmaya çok müsait olmayan yapısı bizlere eğlenceli bir yarış vadetmiyor. Pandemiyle çalkalandığımız bu süreçte ise bize ancak yeni bir yarış hafta sonu yaşayacak olmaya şükretmek düşüyor. Bu arada takvime 2 yeni yarışın daha eklendiği duyurusu yapıldı. Efsane Mugello pisti ilk defa bir F1 şampiyonasında kendine yer bulurken, yıllardır takvimde yer alan Sochi de 27 Eylül’de hızlı araçları ağırlayacak. 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder