28 Temmuz 2020 Salı

Avusturya GP 2020

Formula 1’de bize asırlar sürmüş gibi ama aslında 6 ay süren yarışsız periyodun geçen hafta sonuna geldik. Tüm dünyayı etkisi altına alan ve hala devam etmekte olan pandemi süreci nedeniyle Formula 1 de birçok diğer branş gibi ilkleri yaşadı ve tarihinin en uzun etkinliksiz dönemini geride bırakmış oldu. Yüksek sağlık tedbirleri altında ve pistte bulunan televizyon ekipleri, muhabirler, fotoğrafçılar hatta takım personel sayılarında bile zorunlu azaltıma gidilen şimdilik 8 yarıştan oluşan bir 2020 takvimin ilk yarışı olan Avusturya Grand Prix’siyle yeni ve farklı bir heyecana adım atmış olduk. 
            Avusturya GP haftası cuma günü hafif ıslak bir zeminde yapılan antrenmanlarla başladı. Cuma günkü antrenmanlarda, Barcelona kış testlerinden de tahmin ettiğimiz gibi Mercedeslerin mutlak üstünlükleri vardı. Takvimin Avusturya ile başlaması Redbull için avantajlı görülse de fabrikaların kapalı olduğu karantina sürecinde araçlar yeterince geliştirilemediği için onlar da getirdikleri ön kanat güncellemesi ve aracın genel olarak ayarlarıyla ilgili problemler yaşadılar. Redbull’un Avusturya’ya getirdiği ön kanat, kış testlerinde tanıttıkları daha dar gövde ve bu gövdenin ucundaki kanallardan oluşan tasarımın ufak bir güncellemesiydi. Kış testlerinde düşük motor ayarı ve yüksek yakıt miktarı ile yavaş turlar attığı ve aracın potansiyelini sakladığı iddia edilen Ferrari ise adeta "ne görüyorsanız oyum" diyerek 2019 aracından daha da kötü bir araç yapmayı başardıklarını bir kez daha tüm dünyaya ilan etti. Geçtiğimiz yıl ortaya atılan Ferrari motorunun talimatlara uymadığı iddiasının ardından FIA ve Ferrari arasında yapılan anlaşma sonucunda Ferrari SF90’da kullandığı motorun tekrar kullanılmayacağı, FIA ise Ferrari motorunun detaylarının paylaşılmayacağı garantisini vermişti. SF1000’in en büyük sorununun bu olduğu Ferrari’nin Spielberg pistinin ilk sektöründeki uzun düzlüklerde rakiplerine tek turda neredeyse 1 saniye kaybetmesinden anlaşılıyor. Ayrıca aracın aerodinamik açıdan da pek çok sorunu bulunduğu ve düzlüklerdeki yüksek sürtünmeye rağmen yol tutuşunun zayıf olduğu pilotlar tarafından sıklıkla dile getirildi. SF 90’ın yapısını koruyup üzerine downforce eklemesi yapmaya çalışan Ferrari ekibi bir hedeflerinde daha başarısız olmuşlar. Aracın hızlı virajlarda daha iyi yol tutuşu sağladığı kesin ancak buralarda kazandığı süre pistin geri kalanında kaybettiğini karşılayamayacak kadar az kalıyor. Kendilerine 2019 Mercedes aracının pembe bir versiyonu olduğu için Pembe Mercedes lakabı takılan Racing Point takımı ise kış testlerinde yaptıkları sürprizi devam ettirip kendilerine üst sıralarda yer buldular. Geçtiğimiz sezon takımlar şampiyonasında aldıkları 4.lüğün ardından bu seneye de yeni ve dar bir burun tasarımıyla giren McLaren Racing Point ve Ferrari ile birlikte en iyilerin ardındaki grupta olacağını hissettirdi. Renault’nun da 2019 aracından yine burun olarak farklı RS20 aracı tek turda bu grubu yakalamaya çalışırken arkasındaki grupla arayı korumuş oldu. Alpha Tauri geçtiğimiz sezonki performansından uzak göründü. Williamslar ise özellikle George Russell ile Alfa Romeo ve Haas’la kapışacak seviyede göründüler. 
Cuma gününün en büyük olayı ise Mercedes’in kış testlerinde tanıtmış olduğu DAS sisteminin Redbull tarafından FIA’ya talimatlara aykırı olduğu gerekçesiyle şikayet edilmesiydi. DAS sistemi, basitçe anlatmak gerekirse, direksiyonun yine direksiyondaki bir tuşla öne doğru çekilmesi sonucunda ön lastiklerin açısını değiştirerek düzlüklerde aracın daha iyi hızlanmasını, güvenlik aracı periyotları ve sıralama turlarında aracın ve lastiklerin hazırlandığı çıkış turunda lastiklerin daha iyi ısıtılmasını sağlayan bir ek sistemdir. Redbull’un iddiaları ise DAS’ın aracı yönlendirmeye yaramadığı, aksine lastik ısıtmada kullanılan bir sistem, aracı yönlendirmeye yaramayan ikinci bir direksiyon sistemi olarak gereksiz bir ekleme olduğuydu. Mercedes’in DAS’ı detaylı olarak anlattığı savunmasının ardından FIA, DAS’ın ayrı bir direksiyon sistem olmadığı, asıl direksiyon sistemine bağlı çalıştığı, lastik toe açısını değiştirerek aslında direksiyonun araca yön verme vasfını yerine getirdiğini ve tamamen pilot kontrolünde gerektiği zamanlarda kullanılmak üzere geliştirilmiş bir sistem olduğunu belirterek Redbull’un itirazını reddetti. Ancak Redbull’un bu itirazdaki ana amacının Mercedes’ten DAS’ın detaylarını ve FIA’dan bunun neden ve nasıl talimatlara aykırı olmadığının garantisini aldıktan sonra kendi geliştirdikleri DAS sistemini araçlarına eklemek olduğu düşünülüyor. 
Sıralama turlarına geldiğimizde aslında bağıra bağıra gelen sonu hepimiz görmüş olduk. Mercedes 1-2’si ve arkalarında Redbull’ların olması beklenen bir durumdu. Nitekim Bottas ve Hamilton ilk çizgiyi alırken Verstappen daha sert lastik olan orta hamur lastikle 3. sırayı aldı. Günün sürprizlerinden biri Lando Norris’in McLaren’la Albon’u geçerek 4. sırayı almasıydı. Geçen senenin pole pozisyon sahibi Charles Leclerc ise o senenin pole derecesinden 0.9 saniye daha yavaş bir turla ancak 7. sırayı alabildi. Takım arkadaşı Sebastian Vettel ise Q3’ü bile göremedi ve 11. sırada kaldı. Sıralama turlarının son bölümünde Valtteri Bottas 4. virajın çıkışında çakıl havuzuna dalınca çıkan sarı bayraklara uymayıp yavaşlamayan takım arkadaşı Lewis Hamilton ilk seferde "toz bulutu nedeniyle bayrakları ve ekranları göremedim" savunmasıyla cezadan yırtmış olsa da yarış sabahı Redbull’un itirazı üzerine gridde 3 sıra geriye düşme cezası aldı ve 5. sıraya geriledi. Bu Lando Norris için 3. sıradan start almak demekti ve genç sürücünün kısa F1 kariyerindeki en iyi start pozisyonu oldu. Pembe Mercedesler ise Perezle 6, Stroll’le 8. sırayı alarak amaçlarına ulaşmış gibi göründüler. 
Yarışın start anı kaotik değildi. Orta hamurla start alan Verstappen normal olarak yavaş kalınca Norris kısa bir süreliğine Redbull’u kovalama şansı yakaladı ancak bu çok uzun sürmedi. Cezası nedeniyle 5. sıradan start alan Hamilton, 4. sıradaki Albon ve 3. sıradaki Norris birbirine yakın seyreden araçlardı. Yarışın ilk turunda starttan 1. turun sonuna kadar süren Perez-Leclerc savaşını ise son virajda rakibini biraz dışarı iten Perez kazandı. Arka tarafta ise Vettel Ricciardo’yu geçerek 10. sıraya yerleşti. 
Startı sakin olan yarış o dakikadan sonra hiç sakin kalmadı ve olaylar silsilesi başladı. 1. turda Max Verstappen ilk virajda yavaşlamaya başladı. Yarış mühendisinin verdiği motor modlarını uygulamaya çalışırken aracı sürekli anti-stall moduna (motorun durmasını engelleyen bir sistem) geçen sürücü aracını pite kadar yavaş yavaş getirdi. Pitte direksiyonu ve lastikleri değiştirilen araç tekrar piste gönderilmeye çalışılsa da birkaç metre ilerleyince yine aynı sorunla karşılaşıp yarıştan çekilmek zorunda kaldı. Redbull’dan yapılan açıklamaya göre elektrik sistemindeki bir arızadan kaynaklı olarak problem oluşmuş. 
            Yarışın 16. turuna girdiğimizde Lance Stroll’un telsizine yarış mühendisinden motorla alakalı bir problem olduğu ve çözmeye çalıştıklarına dair bir mesaj geldi. Bu olay yaşanırken Stroll 1 saniye arkasında Vettel’i, Vettel ise 0.5 saniye arkasında Ricciardo’yu tutmaya çalışıyordu. 18. tura geldiğimizde Spielberg pistinin en ölümcül silahı olan araçlarda yaşattığı soğutma probleminin ilk kurbanını verdik. Düzlükte yavaşlayan bir Renault gördük ve Daniel Ricciardo aracını yavaşça pite sokarak yarıştan çekilmek zorunda kaldı. Renault tarafından yapılan açıklamaya göre araçta soğutma sorunları yaşanmış ve araca daha fazla zarar vermemek için önlem olarak yarıştan çekmişler. 19. turda bu sefer bir Racing Point’i yanından araçlar vızır vızır geçerken gördük. Lance Stroll yarışa devam etmeye zorlasa da 1 tur sonra pite gelip yarıştan çekildi. Onun yarış dışı kalma sebebi ise vites kutusunda meydana gelen bir sensör arızasıydı. Daha sonra bu arızaya yüksek sıcaklık ve titreşimin sebep olduğu açıklandı ve 47. tur civarlarında Mercedes araçlarında da aynı problemin oluşabilme ihtimali nedeniyle Hamilton ve Bottas’tan titreşimi önlemek amacıyla kerblerden uzak durmaları söylendi. 
            Sıralamanın ortalarında epey bir süre Magnussen’i kovalayan Ocon rakibini 3. virajda nihayet geçme fırsatı buldu ancak Ocon sağa dönüp yoluna devam ederken Magnussen’in fren yapamayarak kaçış alanına ve oradan da spin atarak bariyerlere gittiğini gördük. Sağ ön fren diskinde yaşadığı problem sebebiyle Magnussen yarış dışı kalırken, biz de 2020 sezonunun ilk güvenlik aracını görmüş oluyorduk. 
            Güvenlik aracının girmesiyle halihazırda pitstop yapma zamanı gelmiş olan tüm sürücüler pitlere daldı. Mercedes çift pitstopın ardından sert lastiklerle aynı sırada piste dönerken, ön sıralarda Perez’in orta hamur takması dışında herkes sert lastikle döndü. Racing Point’in Perez’i Norris’in üzerine kontrolsüzce salması cezasız kaldı. 20. turda güvenlik aracının içeri girmesiyle eğlence tekrar başladı. Norris, Perez, Leclerc ve Sainz birbirlerine çok yakınlardı. Bu grubu 8. sıradan Sebastian Vettel takip ediyordu. 2. virajın çıkışında Leclerc’i yakalayan Sainz düzlükte yanına kadar gelse de 3. virajda içerde kalmayı başaran Leclerc Sainz’ı rahatça savuşturdu. Ancak gerilerden gelen ve Sainz’ın dışarda kaldığını gören Vettel aynı virajda hali hazırda dönüşünü %80 tamamlamış Sainz’ın yanına sokulunca ön kanadı McLaren’in sağ tarafına değdi. Vettel spin atarken Sainz yoluna devam etti. Her iki araç da hasar görmediği ve Vettel de 15. sıraya düştüğü için bu olay cezasız şekilde kapandı.  
            Yarışın yarısını geçtiğimizde Sergio Perez daha yumuşak lastikleriyle Lando Norris geçmiş ve 4. sıraya yerleşmişti. Hamilton Bottas’la arasındaki süreyi 0.5-1 saniye civarında tutuyor ama sensör arızası uyarısı nedeniyle zorlayamıyordu. 47. turda her iki pilota da durumun kritik olduğu belirtildikten sonra yarışmayı bıraktılar ve yarışı bitirmek için ne gerekiyorsa o kadar performans gösterdiler. O halde bile 11 saniye arkalarında Albon’dan daha iyi turlar atıyorlardı.
            50. tura yaklaştığımızda 13 ve 14. sıra için mücadele için Russell ve Vettel’e gözümüz takıldı çünkü birçok defosu olduğu bilinen ve önceki sene kimsenin geçmekte zorlanmadığı Williams 4-5 turdur Ferrari’ye geçit vermiyordu. Ancak Williams’ın bu heyecanı yaşadıkları yakıt basıncı kaybı nedeniyle pistin ortasında sol buldu. Aynı zamanda Romain Grosjean da Magnussen’le benzer şekilde fren problemi yaşayarak yavaş yavaş pite dönüp yarışı bırakıyordu. Russell’ın aracı güvenli bir yere park edememesi ve pist kenarına bırakması nedeniyle yarışın 2. güvenlik aracı periyodu başlamış oldu. Hemen pite dalan Leclerc ve Norris orta hamur, Albon ise yumuşak hamur yeni ayakkabılarını giydiler. Sainz’ın bir tur geç pite girmesi ona 2 sıra kaybettirdi. Böylece Perez pite girmediği için 25 turluk orta hamur lastikleriyle 3. sıraya yükselirken, Sainz 9. sırada dönmüş oldu. Arkalarda Kimi Raikkonen yumuşak hamur, Sebastian Vettel de orta hamur lastiğe geçiş yaptı. 
            54. turda içeri giren güvenlik aracıyla yeni bir heyecan başladı. Yumuşak lastikleriyle, eski lastikle yola devam eden Perez’e 3. virajda atak yapan Albon bu atağında başarılı oldu ancak 10 virajın girişinde sağ ön teker bijonu düşen Raikkonen’in lastiğinin yerinden çıkması sonucu bir başka güvenlik aracı girmesiyle ortalık kısa bir süre karıştı. Albon’un kendisini güvenlik aracı çıktıktan sonra geçtiğini düşünen Perez SC ışıkları yanarken Albon’u tekrar geçti. Ancak birkaç tur sonra Albon’a Perez’i güvenlik aracı uyarısından önce geçtiği için sırasını geri alması söylendi. Böylelikle Albon 3. sıraya yükselmiş oldu. 
            60. turda son kez içeriye giren güvenlik aracının ardından 4. virajda Hamilton’a dışardan atak yapan Albon, rakibinin temasıyla spin attı. Bu ikil 2019 Brezilya’da da aynı şekilde yan yana gelmiş ve Hamilton yine Albon’u kariyerinin ilk podyumundan etmişti. Bu temasın ardından Hamilton’a 5 saniye süre cezası verildi. Hemen hemen aynı zamanda Sergio Perez’e de pit yolunda hız yaptığı gerekçesiyle 5 saniye ceza verildi ve birden 4 ve 5. sıradaki Norris ve Leclerc için podyum şansı doğmuş oldu. Çünkü Perez, Norris ve Leclerc bu sıralarda birbirilerine 0.7 saniye uzakta yarışmaktaydılar. 64. turda 3. virajda Perez’e atak yapmak isteyen Norris viraj çıkışında yavaş kalınca Leclerc’e yakalandı ve düzlükte kolay bir şekilde geçilmiş oldu. Kendisini Perez’in 0.5 saniye arkasında bulan Leclerc 66. turda, 3. virajda, lastikleri artık iyice aşınan rakibini rahatlıkla geçip 3. sırayı aldı. 
            Hamilton’la yaşadığı temasın ardından son sıraya düşen Albon vites kutusu arızasıyla 69. turda yarış dışı kaldı. Bir önceki tur Vettel’e geçilip 11. sıraya gerileyen Daniil Kvyat da 70. turda sol arka lastiğinin patlaması sebebiyle yola devam edemedi. 
            Kariyerinin ilk podyumunu almak için Hamilton’ın 5 saniye gerisine düşmemesi gereken Norris 67. turda az kalsın kendi takım arkadaşına geçiliyordu. Bu hamlenin ardından hızlanan Norris 69. turda Perez’i geçti. Hamilton’la arası son tura girilirken 5.8 saniye olan Norris son turda yarışın en hızlı turunu atarak 1 saniye fark kapadı ve Hamilton’ın 4.8 saniye gerisinde kalmış oldu. Cezaların eklenmesiyle Britanyalı pilot 3. sırayı aldı ve kariyerinin ilk podyumunu görmüş oldu. Yarışı neredeyse baştan sona rahat götüren Valtteri Bottas sensör sorununu yaşamadan yarışı lider bitirirken, gridin 5. hızlı takımı olarak görünen ve aracı oldukça problemli olan Charles Leclerc 2. sırada finish görmeyi başardı. Avusturya Grand Prix’sinin Mercedes, Ferrari ve McLaren’den oluşan bu podyumu ise bu üç takımın birlikte ilk podyumu oldu. 
            Önümüzdeki hafta sonu yine Spielberg’de olacağız ve takımların yaşadıkları sorunlar 1 haftada giderilmesi zor sorunlar. Uzun zamandır bu kadar eğlenceli bir açılış yarışı izlememiştik. Umarım bu kısa ve alışıldık dışı sezon bu eğlence seviyesiyle devam eder. Ne diyelim, özlemişiz. 


            
            

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder